Historien bakom Lindskrog Parkering
Lindskrog Parkering har genomgått en fascinerande och omvälvande resa sedan dess skapelse på 1960-talet, och är idag en välkänd aktör för parkering nära Arlanda flygplats. Här är en mer utförlig och spännande berättelse om parkeringens historia.
Starten på en ny era (1960-tal)
I slutet av 1960-talet, strax efter Arlandas stora öppning, föddes idén om en långtidsparkering för resenärer som ville parkera sitt fordon när de flög utomlands. I och med att flygplatsen låg mer än 6 mil från Stockholm så var det många resenärer som tog bilen till och från Arlanda och då behövde någonstans att parkera. Namnet blev initialt Arlanda Parkering, men redan efter en kort tid tvingades man byta namn. Detta efter att Luftfartsverket, (nuvarande Swedavia), som då var ansvarig för flygplatsen, öppnade sin egen parkering och ansåg att namnet "Arlanda" var reserverat för deras verksamhet. För att hitta en lösning döptes parkeringen om till Lindskrog Parkering, uppkallad efter det geografiska området Lindskrog, beläget vid Halmsjön strax utanför Arlanda flygplats.
Tuffa tider och kreativa lösningar (1970-1980-tal)
Under 1970-talet var Lindskrog Långtidsparkering en blandning av parkering och omlastningscentral för transporter, vilket var ovanligt för en parkeringstjänst vid den tiden. Detta var en praktisk lösning som också hjälpte till att hålla driften igång. Vid denna tidpunkt hade parkeringen cirka 100 platser, och en veckas parkering kostade omkring 90 SEK – ett pris som idag känns som ett riktigt fynd. För att göra en jämförelse så öppnade McDonalds sin första restaurang 1973 på Kungsgatan och då kostade en Big Mac 4,75 kr. Men på 1980-talet stötte verksamheten på tuffa utmaningar. En ny vision väcktes av dåvarande ägare: att bygga ett hotell vid parkeringen. Planen var att erbjuda både parkering och logi för de som reste långväga och behövde övernatta innan sin flygresa. Men tyvärr så fungerade inte detta koncept och ägaren valde att återvända till enkom parkering och valde att byta namn till Lunda Parkering. Detta namn följde bolaget i mer än tio år, även om tillslut detta namn snart fick ge vikaför nya förändringar.
Som kuriosa kan sägas att hotellet fortfarande finns kvar och att det idag drivs i Good Morning Hotels regi.
Nytt liv och expansion (1990-2000-tal)
1997 inträffade en vändning i företagets historia när nya ägare tog över verksamheten. Dessa ägare hade en helt annan vision för en flygplatsparkering – en vision om att modernisera och expandera. Parkeringen, som tidigare haft en blygsam kapacitet, började byggas ut och förbättras. Namnet Lindskrog återtogs, vilket gav en känsla av kontinuitet och historia. Det var under denna period som Lindskrogs kundlöfte myntades att parkeringen skulle erbjuda ett billigare alternativ än Luftfartsverkets egna parkeringar samtidigt som man skulle erbjuda bättre service. Detta är ett DNA som finns kvar än idag. Under början av 2000-talet växte parkeringen till omkring 1000 platser, varav 200 platser i garaget, och de nya ägarna såg till att den blev en mer attraktiv och funktionell anläggning för både resenärer och företagskunder. Kunderna strömmade till parkeringen och den moderna anläggningen som har varit en startpunkt för många fina reseminnen genom åren. Många av kunderna från denna period är stamkunder och har fortsatt nyttja parkeringen än idag.
En modern anläggning för framtiden (2010-2020-tal)
Vid 2010 hade Lindskrog Parkering vuxit ännu mer och hade nu omkring 1300 parkeringsplatser, nu med 244 garageplatser. Företaget hade genomgått flera renoveringar och förbättringar för att möta de ökade kraven från både kunder och miljö. Parkeringen blev mer än bara en plats för att lämna bilen – den började erbjuda tjänster som snabbare och enklare parkering, bättre belysning och ökad säkerhet, allt för att göra resenärernas upplevelse så smidig som möjligt. Även möjligheten att få bilen tvättad och servad under parkeringstiden fanns nu. Biltvätten visade sig vara väldigt populär och har fortsatt att expandera genom åren. Kunderna har uppskattat att kunna lämna bilen på tvätt medan de är iväg på sin resa.
Framtiden – Hållbarhet och modernisering (2023 och framåt)
År 2023 markerar en ny era för Lindskrog Parkering, när nya ägare tog över företaget och satte i gång en spännande modernisering och restaurering. Med en allt större efterfrågan på hållbara och miljövänliga lösningar, har parkeringen genomgått en miljöanpassning för att stå rustad för framtidens krav. Detta innebär inte bara investeringar i grön teknologi, utan även att anläggningen och tjänsterna anpassas för att vara mer effektiva och digitala, för att underlätta för kunder i en allt mer uppkopplad värld. Som exempel har hemsidan uppdaterats och erbjuder nu även möjligheten till att betala online med hjälp av Klarna. Därutöver utvecklas biltvätten med fler och bättre tjänster.
Den största förändringen för kunderna är att parkeringen byggs ut med 500 utomhusplatser vilket ger över 1800 parkeringsplatser hos Lindskrog. Möjlighet till elbilsladdning finns redan idag för de kunder som parkerar inomhus i garaget men i slutet av 2025 finns över 70 elbilsplatser utomhus för de som önskar ladda bilen under sina resor. Nya bussar, nytt varumärke och ännu mer fokus på kundresan är viktiga ledord för de nya ägarna.
Flera av våra anställda har varit en del av Lindskrogsfamiljen i mer än 10 år. John Källberg nuvarande VD för Lindskrog Parkering började som chaufför och receptionist 1995 för att 1997 axla ansvaret som platschef för Lindskrog. Att vi kunnat behålla så många av våra duktiga anställda under lång tid har hjälpt oss att bibehålla den familjära stämningen mellan kollegor och våra kunder.
Idag har Lindskrog en central roll för både svenska och internationella resenärer som flyger till och från Arlanda, och man blickar framåt med ambitionen att vara en modern, hållbar och pålitlig aktör i en bransch som ständigt förändras med nya regleringar, pandemier, kundbeteenden och transporttjänster.
Lindskrog Parkering har verkligen haft sin beskärda del av upp- och nedgångar, men har på vägen byggt en stark grund för en fortsatt framgångsrik framtid – och allt började med en liten parkeringsplats med 100 platser i slutet av 60-talet.
Bakom Lindskrog idag finns en investerargrupp med gedigen bakgrund från finans, fastigheter och e-handel. Målsättningen är att vara det naturliga alternativet för resenärer som önskar parkera bilen på Arlanda medan de reser.